Larangan ini diumumkan melalui satu hantaran Facebook oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), yang menyatakan bahawa kenderaan Kelas 2 dan 3 tidak dibenarkan memasuki empat lebuh raya utama dari jam 6.30 pagi hingga 9.30 pagi serta dari jam 4.30 petang hingga 7.30 petang pada hari bekerja.
Empat lebuh raya yang terlibat ialah Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE), Lebuhraya Lingkaran Tengah (Elite), Lebuhraya Lembah Klang Utara (NKVE) dan Lebuhraya Utara-Selatan (NSE).
Bagaimanapun, larangan ini tidak terpakai kepada bas, lori sampah dan kenderaan pembersihan awam, perkhidmatan kecemasan serta lori penyelenggaraan lebuh raya.
Sebaik sahaja Persatuan Pengusaha Lori Kontena Malaysia (Association of Malaysia Hauliers) mendapat tahu tentang sekatan ini, mereka meluahkan rasa tidak puas hati dan mengecam pihak berkuasa kerana tidak berbincang dengan mereka serta pihak berkepentingan lain sebelum melaksanakan larangan ini. Mereka juga mendakwa bahawa larangan ini boleh menjejaskan hampir 1,000 ahli persatuan mereka.
Setiausaha eksekutif persatuan, Mohamad Azuan Masud, menyatakan bahawa sekatan pergerakan sedia ada telah pun menyebabkan waktu kerja pemandu menjadi lebih panjang, sekali gus menjejaskan produktiviti kerana tempoh menunggu yang lama.
Dalam satu wawancara bersama The Star, Azuan memberi contoh bagaimana larangan ini boleh membebankan industri.
"Sebagai contoh, jika sebuah lori perlu menghantar kontena kosong dari Pelabuhan Klang ke sebuah kilang di Bentong pada waktu pagi, pemandu perlu bergerak sebelum larangan bermula. Namun, dia akan tiba terlalu awal sebelum kilang dibuka, menyebabkan tempoh menunggu yang lebih lama.
"Jika pemandu menunggu sehingga tempoh larangan tamat, penghantaran akan menjadi lewat. Ini akan menyebabkan ketidakseimbangan dalam rantaian bekalan, sekali gus menjadikan industri kurang produktif," katanya kepada The Star.
Azuan juga menegaskan bahawa pengangkutan kontena adalah kepentingan nasional, dan sebarang gangguan terhadap rantaian bekalan boleh menjejaskan ekonomi negara. Beliau turut menekankan bahawa pengusaha lori memainkan peranan penting dalam ekosistem import-eksport semasa pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat COVID-19.
Di media sosial, pengguna turut menyuarakan rasa tidak puas hati mengenai larangan ini, termasuk Firdaus Abd Latiff, yang membuat hantaran di Facebook secara sinis mengenai sekatan pergerakan baharu ini.
"Mungkin lebih senang kalau benarkan kenderaan berat beroperasi hanya pada hujung minggu, kan? Larangan pergerakan bermula jam 4.30 petang? Korang ingat lori kerja ikut waktu pejabat? Tahniah kepada siapa yang buat peraturan ni," tulisnya dalam hantaran tersebut.
"Kami dah bayar kadar tol Kelas 2 dan 3, tapi tetap tak dihargai," tambahnya lagi.
Seorang pegawai LLM menyatakan bahawa pihaknya akan berbincang dengan pengusaha lori serta pihak berkepentingan lain sebelum Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan pihak polis menguatkuasakan larangan tersebut. Sementara itu, PLUS Malaysia, selaku konsesi bagi tiga lebuh raya yang terlibat (NSE, Elite dan NKVE), memaklumkan bahawa mereka akan memberikan maklum balas mengenai perkara ini hari ini.
Jika anda sedang mencari kereta untuk dibeli, menjual kereta, atau ingin menukar kereta terpakai, Motorist Malaysia sedia membantu anda menghubungkan pembeli dan penjual dengan mudah. Sama ada untuk menaik taraf ke model terbaru atau mencari kenderaan terpakai yang boleh dipercayai, Motorist Malaysia memudahkan proses ini.
Ingin membeli atau menjual kereta terpakai?Muat turun aplikasi Motorist Malaysia hari ini.
Bacaan Tambahan: Kenderaan Barang Berat Dilarang di Jalan Raya Sempena Tahun Baharu Cina
Saya mahu mendapatkan harga jualan tertinggi untuk kereta saya dalam masa 24 jam!
Muat turun Motorist App sekarang. Direka oleh pemandu untuk pemandu, aplikasi semua-dalam-satu ini membolehkan anda menerima kemas kini trafik dan suapan terkini daripada kamera trafik langsung, harga petrol yang dikemas kini dan akses pantas kepada rangkaian penuh perkhidmatan berkaitan kenderaan kami.