Honda 0 Series Didedahkan, SUV 0 dan Saloon 0 Dijual Pada Tahun 2026

Diterbikan oleh pada


Honda mengumumkan 0 Series saloon tahun lepas dan kini mereka semakin hampir kepada versi produksi dengan pendedahan dua konsep baharu di CES (Consumer Electronics Show) minggu ini di Las Vegas. Lebih menarik lagi, versi sedia produksi ini akan mula dijual di Amerika Syarikat seawal tahun 2026.


SUV 0 akan tiba terlebih dahulu di pasaran Amerika pada separuh pertama 2026, diikuti oleh Saloon 0 pada penghujung tahun yang sama. Kedua-dua kenderaan ini akan dihasilkan dan dipasang di Honda EV Hub di Ohio.



Mari kita bincangkan reka bentuk, bermula dengan SUV 0. Secara semula jadi, ia lebih besar berbanding Saloon 0 dengan postur yang lebih tinggi dan lebar. Ciri menarik termasuk cermin depan yang condong ke arah bumbung, yang kemudian merata hingga ke bahagian belakang hatch. Garis bumbungnya rendah dan terdapat tiang-D yang tebal. Ia juga dilengkapi bar lampu besar di bahagian depan yang memaparkan logo Honda dan lampu depan berpixel, mirip dengan Hyundai N Vision 74. Seperti kebanyakan EV hari ini, terdapat pemegang pintu yang terbenam pada sisi.



Honda mungkin telah mengambil inspirasi daripada Insight generasi kedua, di mana tingkap belakang yang kecil menjadikan pandangan ke belakang lebih kepada satu cadangan sahaja. Kemungkinan besar mereka akan menambah kamera belakang. Lampu belakang berbentuk U melilit hatch, memberikan ilusi huruf H (untuk Honda) jika dilihat dari jauh.



0 Saloon masih mengekalkan rupa yang hampir sama seperti yang dilihat di CES tahun lalu, dengan pengeluar automotif Jepun menggantikan bahagian hadapan yang menyerupai Diablo kepada rekaan yang lebih mirip Gallardo. Paparan pada bahagian hadapan kini digantikan dengan panel kosong yang lebih mesra produksi, manakala reka bentuk casis berbentuk baji dan tiang-D yang tebal masih dikekalkan. Mereka juga telah menggantikan pintu gull-wing dengan empat pintu kereta biasa untuk penampilan yang lebih sesuai untuk produksi. Penambahan paling menarik ialah penutup lampu depan yang boleh ditarik balik, yang mengimbau kenangan kepada lampu pop-up yang sangat dirindui.


Di bahagian belakang, jika SUV 0 mempunyai tingkap belakang yang kecil, Saloon 0 pula berkata “bagaimana kalau tiada langsung?”. Honda benar-benar mengambil pendekatan ‘melihat ke depan’ secara harfiah di sini. Sebagai ganti tingkap belakang, terdapat panel segi empat dengan lampu belakang berbentuk cincin “infinity” yang disertakan dengan diffuser belakang yang besar.


Bahagian dalaman kedua-dua kenderaan ini hampir serupa, dengan papan pemuka yang didominasi oleh empat skrin besar. Skrin-skrin ini bertindak sebagai kluster digital, kawalan iklim, infotainmen penumpang, dan dua paparan untuk kamera sisi. Selain stereng berbentuk yoke dan tuas, hampir tiada butang fizikal. Satu-satunya perbezaan ialah pada tempat duduk SUV 0.

Honda juga mengumumkan beberapa teknologi yang digunakan dalam kenderaan 0 Series. Sistem operasi kenderaan ini dinamakan ASIMO OS, sebagai penghormatan kepada robot humanoid yang mereka bina dua dekad lalu. Sistem ini akan dibangunkan sepenuhnya secara dalaman sambil mengintegrasikan teknologi AI baharu untuk pengalaman unik. ECU akan terus mengawal bantuan pemandu dan infotainmen, manakala perisian akan membolehkan kemas kini tanpa wayar untuk ciri, perkhidmatan, dan juga dinamik kenderaan.


0 Series akan mempunyai kemampuan Pemanduan Autonomi Tahap 3, yang bermaksud kereta ini boleh memandu secara automatik tanpa perhatian pemandu. Pemandu boleh menonton filem atau bermain permainan video jika mahu. Sistem Tahap 3 ini pada awalnya akan terhad kepada pemanduan trafik di lebuh raya, sebelum diperluaskan ke kawasan lain. Walaupun Honda bercita-cita menjadi pengeluar pertama yang menyediakan pemanduan autonomi tanpa memerlukan perhatian pemandu, tidak jelas sama ada ciri ini akan tersedia semasa pelancaran kerana kebimbangan undang-undang.


Dalam usaha kolaborasi dengan Renesas, kedua-dua syarikat akan bersama-sama membangunkan cipset untuk generasi seterusnya 0 Series (bukan SUV 0 atau Saloon 0).

Honda juga telah menubuhkan usaha sama dengan tujuh syarikat lain untuk mencipta rangkaian pengecasan di Amerika Syarikat, dengan sasaran 30,000 stesen menjelang tahun 2030. Rangkaian ini juga akan menggunakan port Tesla North America Charging Standard untuk sejumlah 100,000 stesen.

Di dalam negara pula, Honda mendakwa bahawa 0 Series mempunyai sistem pengurusan tenaga rumah, yang membolehkan kenderaan ini dicas apabila bil elektrik rendah dan tenaga boleh diperbaharui sedang digunakan. Mereka juga boleh menghantar lebihan tenaga kembali ke grid jika elektrik menjadi mahal atau bekalan rendah.



Jika anda mencari kereta untuk dibeli, menjual kereta, atau menukar kereta terpakai, Motorist Malaysia sedia membantu anda berhubung dengan pembeli dan penjual dengan mudah. Sama ada untuk menaik taraf kepada model terkini atau mencari kenderaan terpakai yang boleh dipercayai, Motorist Malaysia mempermudahkan proses tersebut.

Ingin membeli atau menjual kereta terpakai? Muat turun Aplikasi Motorist Malaysia hari ini.


Bacaan Tambahan: Honda Prelude Baharu Akan Dilancarkan pada 2026! Dengan Beberapa Butiran Baharu


Saya mahu mendapatkan harga jualan tertinggi untuk kereta saya dalam masa 24 jam!

Muat turun Motorist App sekarang. Direka oleh pemandu untuk pemandu, aplikasi semua-dalam-satu ini membolehkan anda menerima kemas kini trafik dan suapan terkini daripada kamera trafik langsung, harga petrol yang dikemas kini dan akses pantas kepada rangkaian penuh perkhidmatan berkaitan kenderaan kami.

0 Comments