Toyota terus mengembangkan keluarga Crown yang dihormati, yang telah menjadi sebahagian daripada landskap automotif sejak 1955. Selepas kejayaan pelancaran sedan Crown di Amerika Syarikat tahun lepas, Toyota kini memperkenalkan crossover Crown Sport di Jepun. Selain itu, Toyota merancang untuk mengembangkan lagi keluarga Crown dengan pengenalan sedan rendah dan SUV, kedua-duanya dijangka memasuki pasaran Jepun pada November dan awal tahun depan.
Crown Sport, berukuran 4,720mm panjang dan 1,880mm lebar, menempatkan dirinya dengan kukuh di kalangan SUV seperti BMW X3. Kenderaan ini menawarkan ruang yang luas untuk penumpang dan kargo, semuanya sambil mengekalkan profil yang anggun dan dinamik. Apa yang membezakan Crown SUV ialah pendiriannya yang lebih rendah, menunjukkan komitmen Toyota untuk mencari keseimbangan harmoni antara reka bentuk, prestasi dan kepraktisan.
Dilengkapi dengan suspensi topang MacPherson di hadapan dan persediaan berbilang pautan di belakang, bersama-sama tayar 21-inci yang menarik perhatian, Crown Sport menjanjikan gabungan gaya dan prestasi yang harmoni. Ciri yang perlu diberi perhatian pada kenderaan ini ialah stereng roda belakang, meningkatkan ketangkasan dan kebolehgerakannya di atas jalan raya.
Salah satu elemen reka bentuk menonjol Crown Sport ialah spatbor belakangnya yang menarik yang memanjang keluar secara dramatik dari tiang D ke tayar belakang, yang merangkumi pendekatan reka bentuk avant-garde. Bahagian sisi yang terpahat digabungkan dengan lancar dengan hujung hadapan kenderaan yang unik, yang mendapat inspirasi daripada jerung kepala tukul, lampu sporting nipis dan kontemporari mengingatkan model Prius terbaharu.
Di dalam Crown Sport, anda akan menemui reka bentuk papan pemuka yang mencerminkan reka bentuk sedan, menampilkan kluster tolok digital 12.3 inci dan sistem infotainment skrin sentuh 12.3 inci. Tambahan yang ketara pada bahagian dalam ialah bumbung "pengawal bunyi" inovatif kenderaan, direka untuk memantulkan bunyi dalam kabin, meningkatkan pengalaman komunikasi untuk semua penghuni.
Di Jepun, Crown Sport menawarkan dua pilihan powertrain. Yang pertama ialah penjana kuasa hibrid standard, dilengkapi dengan enjin 2.5 liter sebaris-4, serupa dengan mahkota spesifikasi A.S., memberikan gabungan 236 kuasa kuda. Pilihan kedua ialah persediaan hibrid plug-in serba baharu menggunakan enjin 2.5 liter sebaris-4. Walau bagaimanapun, angka kuasa tertentu dan butiran bateri masih belum didedahkan.
Toyota telah menetapkan unjuran jualan bercita-cita tinggi sebanyak 700 unit sebulan untuk Crown Sport. Ia akan tersedia secara eksklusif dalam tahap trim Sport Z, dengan tanda harga 5,900,000 yen (kira-kira RM187,123). Pada masa ini, Toyota menerima tempahan untuk Crown Sport, dengan ketersediaan terhad kepada pasaran Jepun.
Saya mahu mendapatkan harga jualan tertinggi untuk kereta saya dalam masa 24 jam!
Bacaan Tambahan: Set Facelift Hyundai Santa Fe 2023 Untuk Malaysia, Disahkan CKD