(Photo Credit: Design News)
Dunia semakin maju ke arah kereta generasi seterusnya, dengan adanya beberapa jenama automotif yang telah mengeluarkan model EV. Bagaimanakah Malaysia boleh bersedia untuk penggunaan EV?
Hanya di seberang sempadan selatan, kerajaan Singapura mengumumkan 'Pelan Hijau 2030' mereka di parlimen awal tahun ini. Mereka sudah pun meninjau untuk menambah bilangan titik pengecasan EV dan menurunkan Yuran Pendaftaran Tambahan (ARF) kepada sifar untuk kereta elektrik baharu dari Jan 2022 hingga Dis 2023.
Itu adalah contoh terbaik untuk Malaysia mengikuti dan mempromosikan penggunaan EV, tetapi adakah kita sudah bersedia? Harini, kami telah mengenal pasti tiga isu yang perlu ditangani oleh kerajaan Malaysia untuk meningkatkan pembangunan EV kami.
1) Kurangkan Pengeluaran untuk Kenderaan yang Berkuasa Petrol
(Photo Credit: Asia Nikkei)
Industri automotif di Malaysia telah bertambah baik dari masa ke semasa; kami mempunyai 27 pengeluar kenderaan yang mengeluarkan kereta penumpang, kenderaan komersial dan dua roda. Menurut kajian yang dijalankan pada 2019, ia adalah industri yang menempatkan 709,457 pekerja. Ia menyumbang RM40 bilion kepada pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara kita.
Walaupun kemajuan dalam teknologi, kebanyakan pengeluar ini beralih daripada kereta Enjin Pembakaran Dalaman (ICE). Ada yang melambatkan pengeluaran mereka, yang hanya akan mematikan pelan EV pelabur asing.
Sebagai contoh, pembuat kereta yang telah melabur di Malaysia kini mengkritik kekurangan kemajuan. Mercedes-Benz Malaysia berkata bahawa firma itu komited kepada strategi EVnya tetapi akan memerlukan peta jalan EV yang lebih jelas yang dihasilkan oleh kerajaan tempatan.
VinFast, jenama automotif elektrik Vietnam, merancang untuk mengeluarkan tiga SUV elektrik baharu untuk pasaran tempatan mereka tahun ini. Mungkin jenama kereta tempatan kita seperti Proton dan Perodua boleh mula mengeluarkan unit varian EV untuk pasaran kita.
2) Insentif untuk Pemilik EV
(Photo Credit: WIRED)
Menurut tinjauan yang dijalankan oleh Rakuten Insight pada 2019, responden menyatakan bahawa rebat cukai dan menambah lebih banyak stesen pengecasan berdekatan adalah faktor yang mendorong rakyat Malaysia beralih kepada EV.
Tesla Model S yang diimport sepenuhnya berharga RM650,000, manakala sedan mewah 4 Pintu serupa akan berharga RM320,000 hingga RM370,000 secara purata. Oleh itu, menjadikan EV yang diimport sepenuhnya mustahil dan tidak realistik untuk dimiliki oleh rakyat Malaysia. EV asing tidak sepatutnya dikenakan cukai seberat kereta berkuasa petrol kerana ia akan menghalang pemilik kereta daripada membelinya.
Kerajaan Malaysia juga boleh merujuk idea Norway untuk mempromosikan EV; pemilik akan menikmati diskaun 90% ke atas cukai jalan, yang mengakibatkan lonjakan dalam pembelian EV sejak 2020.
3) Memperbaiki Infrastruktur dan Pembangunan EV
(Photo Credit: Electrive)
Dasar Automotif Nasional 2020 (NAP2020) tidak membentangkan pelan insentif dan infrastruktur EV yang betul. Objektifnya adalah luas; contohnya, pengembangan sektor Mobility-as-a-Service (MaaS), pembangunan ekosistem teknologi Kenderaan Generasi Seterusnya (NxGV) dan mengurangkan pelepasan karbon.
Mereka termasuk tujuh peta jalan dan pelan tindakan, serta 17 sasaran dalam rancangan sepuluh tahun mereka. Laporan itu juga menekankan bahawa Malaysia perlu mengejar rakan sebaya ASEAN, seperti Thailand, Indonesia dan Singapura, yang telah menarik pelabur asing.
Pembinaan Pusat Inovasi Kumpulan Hyundai Motor di Singapura (HMGICS) akan siap menjelang akhir 2022; dan kemudahan berskala kecil itu menyasarkan untuk menghasilkan 30,000 EV setahun.
Hyundai juga akan memindahkan ibu pejabatnya di Asia Pasifik dari Kuala Lumpur ke Indonesia untuk pengeluaran EV. Selain itu, Toyota Motor Corp telah melabur AS$2 bilion (kira-kira RM8 bilion) untuk membangunkan EV di Indonesia dari 2019 hingga 2023.
Jenama perintis dalam industri EV juga telah meletakkan sasaran mereka di Thailand. Lembaga Pelaburan (BOI) negara telah meluluskan permohonan pelaburan daripada BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Honda dan Nissan.
Di bawah Rangka Tindakan Mobiliti Elektrik Nasional, Malaysia berhasrat untuk memiliki 125,000 stesen pengecas EV menjelang 2030. Malaysia dianggarkan mempunyai kira-kira 500 pengecas awam, jadi masih jauh lagi sebelum kerajaan mencapai sasaran mereka.
Ringkasnya, kerajaan boleh mula mencari jalan dengan pihak berkepentingan yang berkaitan untuk menambah baik infrastruktur EV dan strategi yang sesuai untuk meningkatkan penggunaan EV di Malaysia.
Kongsi dengan kami idea anda jika terdapat cara lain yang boleh diterokai oleh Malaysia untuk mempromosikan EV di negara kita.
Saya mahu mendapatkan harga jualan tertinggi untuk kereta saya dalam masa 24 jam!
Bacaan Tambahan: Touch ’n Go RFID Tag: Where to Buy and How to Install?