Toyota GR Yaris Generasi Ke-2 Dilancarkan di Malaysia: "Pocket Rocket" Dinaik Taraf dari RM315.6K, Automatik Akan Datang Kemudian.

Diterbikan oleh pada


Toyota telah melancarkan GR Yaris facelift semasa acara kemuncak Musim 7 Toyota Gazoo Racing yang berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang semalam. Model ini pertama kali diperkenalkan secara senyap semasa KLIMS bulan lepas.


Toyota telah memperkenalkan beberapa penambahbaikan yang mengagumkan, terutamanya pada enjin. Enjin G16E-GTS kini menghasilkan 304PS dan 400Nm tork, meningkat daripada 272PS dan 370Nm pada generasi sebelumnya—peningkatan kuasa yang ketara.


Untuk memindahkan semua kuasa ini ke roda, enjin boleh digandingkan dengan transmisi manual 6-kelajuan lama atau automatik 8-kelajuan baharu yang dikenali sebagai Gazoo Racing Direct Automatic Transmission. Walau bagaimanapun, transmisi automatik 8-kelajuan akan tersedia pada masa hadapan, jadi anda belum boleh membelinya buat masa ini. Ini masuk akal memandangkan GR Yaris automatik baharu sedang menjadi perhatian semua, jadi bertindak pantas apabila kuota tersedia.



Pengerusi Toyota, Akio Toyota, bersama pasukan Gazoo Racing, telah menjalani pelbagai ujian melalui pelbagai permukaan untuk membangunkan dan menyelaraskan transmisi automatik ini. Ini membolehkan Toyota dengan yakin menyatakan bahawa transmisi automatik baharu ini mempunyai “kelajuan dan kebolehpercayaan transmisi yang boleh dinikmati oleh pelbagai pengguna.”

Disebabkan peningkatan jumlah gear, nisbah gear kini lebih rapat untuk versi manual dan automatik, yang menghasilkan penukaran gear yang lebih kerap, sesuai untuk kereta homologasi rali. Toyota juga mendakwa bahawa perisian kotak gear kini lebih baik diselaraskan untuk kelajuan penukaran gear bertaraf dunia.

Disebabkan enjin dan transmisi automatik baharu ini menghasilkan lebih banyak haba, terdapat penyejuk transmisi baharu yang hadir sebagai standard untuk semua model automatik serta klac tahan haba. Selain itu, terdapat pakej penyejukan kilang yang disertakan dengan sub-radiator, pengambilan udara sejuk, dan semburan intercooler.

Terdapat juga pilihan Circuit Package yang membuang penhad kelajuan, tetapi malangnya, model di Malaysia tidak menerima sistem anti-lag yang tersedia secara global.



Melihat kepada struktur GR Yaris, terdapat tambahan 2 bolt (daripada 1 ke 3) untuk memastikan penyerap hentak terikat rapat dengan badan kereta, meningkatkan pengendalian dan tindak balas stereng kereta. Terdapat juga 13% lebih banyak titik kimpalan tempat dan 24% peningkatan aplikasi pelekat struktur untuk meningkatkan kekakuan dan kebolehan membelok.

Bahagian luaran termasuk gril bawah mesh keluli baharu untuk aerodinamik yang lebih baik, dengan bahagian hadapan bumper bawah mempunyai struktur boleh tanggal yang memudahkan kerja pembaikan. Selain itu, terdapat saluran sisi dan saluran keluar pada sisi bumper yang diperbesarkan untuk membantu penyejukan sub-radiator dan penyejuk transmisi automatik.



Bahagian belakang kini mempunyai lampu belakang baharu yang melintang di sepanjang hatch, manakala logo Toyota telah dibuang, langkah yang menarik daripada Toyota tetapi memberikan penampilan yang lebih bersih. Lambang GR masih kekal, dengan bahagian bawah belakang tidak mengalami perubahan.


Bahagian dalaman kini dinaik taraf untuk lebih fokus kepada pemandu, dengan panel infotainmen tengah dan kawalan kini condong 15 darjah ke arah pemandu. Toyota juga telah menurunkan posisi pemanduan sebanyak 25mm kerana generasi sebelumnya terasa agak tinggi untuk sebuah kereta sport.

Untuk model automatik, tuil gear adalah 75mm lebih tinggi, selaras dengan tuil gear manual. Model automatik juga mendapat ciri transmisi sekuensial rali di mana menarik tuil ke atas untuk menurunkan gear dan ke bawah untuk menaikkan gear.

Dari segi harga, GR Yaris generasi kedua dengan transmisi manual boleh dimiliki pada harga RM315,600 OTR tanpa insurans. GR Yaris baharu kini mempunyai pelbagai penambahbaikan menarik yang menjadikannya lebih menggoda untuk orang awam. Namun, adakah versi automatik akan diterima baik seperti versi manual? Adakah 2 pedal lebih baik daripada 3 pedal? Nampaknya kita perlu menunggu dan lihat.



Mahu membeli atau menjual kereta terpakai? Muat turun aplikasi Motorist Malaysia hari ini!


Bacaan Tambahan: KLIMS 2024: Kejayaan memecahkan rekod


Saya mahu mendapatkan harga jualan tertinggi untuk kereta saya dalam masa 24 jam!

Muat turun Motorist App sekarang. Direka oleh pemandu untuk pemandu, aplikasi semua-dalam-satu ini membolehkan anda menerima kemas kini trafik dan suapan terkini daripada kamera trafik langsung, harga petrol yang dikemas kini dan akses pantas kepada rangkaian penuh perkhidmatan berkaitan kenderaan kami.

0 Comments