Dengan kematian enjin pembakaran dalaman semakin hampir, Audi berminat untuk mentamatkan dengan bergaya. R8 Coupé V10 performance RWD, kereta super terbaharu mereka, akan padat dengan teknologi terkini dan lebih berkuasa.
Ia bukan sahaja memperoleh pengetahuan teknologi pacuan roda belakang yang diperoleh daripada kereta lumba LMS GT4 Audi, ia juga mendapat manfaat daripada bonjolan kuasa kira-kira 30 kuasa kuda dan 10 Nm, menjadikan angka akhir kepada 570 kuda dan 550 Nm daripada tork. Kuasa datang daripada jantung aspirasi semula jadi V10 FSI 5.2 liter, dihantar melalui kotak gear S Tronic tujuh kelajuan yang beralih pantas ke roda belakang.
Supercar itu dilengkapi dengan pembezaan gelinciran terhad mekanikal untuk memastikan cengkaman optimum walaupun dalam keadaan buruk. Dan dengan kebanyakan kereta itu diperbuat daripada plastik bertetulang aluminium dan gentian karbon (CFRP), R8 V10 mempunyai berat hanya 1,590 kilogram.
Menurut Audi, R8 V10 Performance RWD mampu mencatatkan 0-100 km/j dalam hanya 3.7 saat, dan mencapai kelajuan tertinggi 329 km/j.
Audi telah memberkati R8 V10 Performance RWD mereka dengan stereng kuasa elektromekanikal untuk lebih sentuhan langsung dengan permukaan jalan. Ia juga mendapat manfaat daripada sistem stereng dinamik serba baharu, yang menawarkan tindak balas dan maklum balas yang sangat tepat kepada pemandu, terutamanya di sepanjang jalan berliku. Sistem ini menambah keselesaan pemanduan, menurut pembuat kereta itu, kerana usaha stereng dikurangkan. Dalam situasi berkelajuan rendah seperti tempat letak kereta dan pergerakan, ini amat berguna.
Pièce de résistance R8, bagaimanapun, adalah apabila mod Sukan diaktifkan dalam Kawalan Penstabilan Elektronik (ESC). Persediaan suspensi dan sistem kawalan pemanduan, yang telah disesuaikan untuk RWD, kini boleh membenarkan kereta melakukan drift terkawal.
Suspensi sukan ini mempunyai tulang hajat berganda dan kunci pembezaan pasif, dan mempunyai taburan beban gandar 40:60. Audi juga memasang R8 dengan roda aluminium tuang 20 inci yang ringan untuk memastikan pengendalian yang tepat pada kelajuan tinggi dan semasa manuver selekoh pantas. Ditawarkan sebagai standard ialah tayar Cup dengan saiz 245/30 R20 di hadapan dan 305/30 R20 di belakang, memberikan tahap cengkaman yang tinggi dan prestasi pemanduan yang dinamik.
Diinspirasikan oleh kereta jelajah GT4, R8 V10 Performance RWD menampilkan elemen reka bentuk yang menonjol, seperti gril radiator Singleframe lebar dan rata dalam warna hitam matte dengan lambang R8 dikelilingi oleh saluran masuk udara yang besar, pembahagi hadapan, gril saluran keluar udara di bahagian hadapan. belakang, serta paip ekor belakang bujur.
Sebagai tanda kepada sejarah perlumbaannya, R8 juga mempunyai celah udara di bawah hud hadapan, sebagai penghormatan kepada Audi Sport quattro yang legenda. Supercar itu akan datang dalam 10 warna berbeza, termasuk Ascari Blue Metallic, warna yang sebelum ini dikhaskan untuk quattro prestasi R8 V10.
Di dalam, R8 menampilkan "monoposto" - gerbang besar berkontur tajam yang berjalan di sekitar kawasan di hadapan tempat duduk pemandu, menyerupai kokpit kereta lumba. Ia mengelilingi kokpit maya Audi dengan paparan 12.3-inci besar yang dibina ke dalam perumahan berdiri bebas. Pemandu dan penumpang duduk di baldi atau tempat duduk sukan R8 yang baru tersedia. Untuk membezakannya lagi daripada quattro pendahulunya, plak dengan perkataan RWD terpampang di hadapan tempat duduk penumpang.
Saya mahu mendapatkan harga jualan tertinggi untuk kereta saya dalam masa 24 jam!
Bacaan Tambahan: Driving from Malaysia to Indonesia Soon to be Possible?