Kami percaya bahawa EA888 yang dihormati Kumpulan Volkswagen benar-benar layak mendapat tempat dalam Dewan Kemasyhuran Pembakaran Dalaman.
Dan untuk alasan yang baik juga - tetapi lebih lanjut mengenainya kemudian. Sebagai permulaan (tiada pun yang dimaksudkan), kita perlu membedah apa yang memberi motor tertentu kelayakan yang diperlukan untuk mencapai status hampir legenda di internet. Apabila dipecahkan (bukan secara literal, dan sekali lagi, tidak ada maksud perkataan), loji janakuasa ini nampaknya berkongsi pelbagai ciri yang dihormati oleh netizen petrolhead.
Tempat yang baik untuk bermula ialah kemudahan enjin boleh diubah untuk menghasilkan output yang jauh lebih tinggi. Ini mungkin sebab mengapa banyak enjin JDM pada tahun 1990-an telah mencapai status kultus dalam budaya pop. Pelajaran sejarah pendek akan diberikan di sini - pada tahun 1989, pembuat kereta Jepun mempunyai 'perjanjian lelaki', di mana mereka akan mengehadkan pengeluaran kereta domestik mereka kepada hanya 276bhp.
(Kredit Foto: JDM Garage AU)
Tetapi ini adalah Jepun, dan mereka tidak melakukan kerja separuh hati. Oleh itu, walaupun kereta itu mempunyai 276bhp yang diiklankan, enjin mereka sangat terbina, dan boleh menghasilkan dua atau tiga kali ganda angka kuasa dengan penalaan ringan. Contoh utama kuasa besar yang dibina pada era ini ialah 2JZ Toyota.
Anda boleh memiliki 2JZ anda sama ada dalam perisa GTE (turbocharged) atau GE (naturally aspirated), dengan yang pertama mampu menghasilkan empat angka kuasa kuda secara meyakinkan dengan tidak lebih daripada sekadar pengecas turbo tunggal yang lebih besar.
Kejuruteraan berlebihan ini juga mempunyai faedah lain - ini bermakna enjinnya serba boleh, dan boleh digunakan dalam pelbagai jenis kenderaan dalam pelbagai tahap kuasa. Dan ini diterjemahkan ke dalam bekalan awal yang besar, menjadikannya cara yang benar-benar berpatutan untuk menjana banyak kuasa. Perkara yang sama boleh dikatakan mengenai LS/LT V8 Chervolet. Anda boleh menemuinya di halaman penyelamatan di seluruh Amerika Syarikat, kerana ia dipasang pada hampir setiap kenderaan bersaiz penuh dalam katalog GM. Dapatkan lebih sedikit wang tunai, dan anda boleh mendapatkan enjin peti serba baharu terus daripada General Motors untuk menjamin bil kesihatan yang bersih dengan V8 baharu anda
Jadi, bagaimanakah EA888 sesuai dalam barisan bertingkat ini, yang diduduki oleh raksasa seperti RB26, 2JZ, K20A dan LS/LT dunia?Seperti enjin Jepun dan Amerika yang dinyatakan di atas, EA888 juga telah dipasang pada pelbagai jenis kereta daripada Katalog Volkswagen-Audi. Anda akan dapat menemuinya dalam apa-apa sahaja daripada MPV keluarga yang kelihatan seperti pejalan kaki, kepada brek menembak sporty bola ke dinding.
Rasanya sama seperti rumah yang dipasang padakereta keluarga yang besar, seperti yang dipasang pada sebuah hatchback..EA888 pertama kali menjalankan tugas pada tahun 2007 dan kini dalam generasi keempatnya. Sebelum anda menghapuskan motor ini sebagai satu lagi perkakasan Eropah yang berpotensi tidak boleh dipercayai, cuma ambil perhatian bahawa pemilik EA888 terdahulu telah melakukan lebih daripada 300,000 kilometer perbatuan dengan hanya penyelenggaraan biasa. Anda juga akan menemui literatur dalam talian yang menunjukkan bahawa motor ini tidak lebih sukar untuk diselenggara daripada 2JZ atau LS V8 - dan kami semua sangat mengenali rekod prestasi kedua-dua mereka.Sebagai motor stok, ia mempunyai nisbah mampatan yang sangat tinggi, dan peningkatan kebolehpercayaan telah dibuat sepanjang pelbagai generasi. Motor semasa (Gen4) mempunyai aci sesondol overhed berganda dipacu rantai, pemasaan injap berubah-ubah, dan juga mekanik injap ekzos boleh laras melalui penggunaan dua profil lobus aci sesondol. Dengan sedikit tweaking mekanikal, 400bhp boleh diperolehi dengan pasti.Di belakang roda, apa yang diterjemahkan oleh semua kemajuan mekanikal ialah lonjakan tork yang hampir tanpa henti, nampaknya tanpa mengira revolusi enjin. Ini adalah motor yang hanya meminta untuk digariskan merah, kerana ia kemudian menukar petrol menjadi simfoni apa yang hanya boleh digambarkan sebagai geram meraung. Dengan setiap jentikan dayung anjakan ke bawahnya, enjin ini berderak dan meletus, mencipta peringatan hampir orkestra bahawa motor seperti ini tidak akan wujud selama-lamanya, dan anda harus benar-benar hidup, dan selamatkan saat ini, sebelum tertakluk kepada dorongan yang tidak dapat dielakkan. daripada kiamat EV.Dalam era peraturan pelepasan yang semakin ketat, dan ketika kerajaan meneruskan kecaman mereka terhadap bahan api fosil, EA888 hampir seperti sebuah maverick. Ia mahu anda mengakui kewujudan dan kaitannya, berbuat demikian bukan sahaja secara vokal, tetapi juga secara mendalam, kerana ia boleh mengubah walaupun kereta yang paling membosankan kepada pengalaman yang cukup.
Kami mencabar anda untuk mencari satu lagi motor moden yang mempunyai fleksibiliti dan keupayaan EA888, yang juga menggabungkan kebolehgunaan sehari-hari dengan sempurna dan benar-benar gila di jalan terbuka apabila anda benar-benar memintanya. Dalam skema besar perkara, terdapat enjin dengan asal yang lebih besar. Tetapi dari segi konteks, kami merasakan bahawa empat periuk yang sederhana ini layak mendapat tempat dalam sejarah. Ia telah dibangunkan pada masa di mana polis yang menyeronokkan memerintah tertinggi, nampaknya juga ditekan oleh pencinta alam sekitar dunia untuk lebih bertanggungjawab dari segi ekologi. Ia adalah burung pepatah yang menyegarkan kepada ahli eko-mentalis dunia, dan bukti bahawa orang Jerman mempunyai rasa humor dan keseronokan.
Inilah sebab mengapa kami sangat menyukai unit kuasa ini, dan amat percaya bahawa ia boleh berdiri tegak dengan semua papan nama enjin bertingkat seperti yang dinyatakan di atas.EA888 kemudiannya, adalah idea VAG tentang bunyi kompang kematian empat periuk Pembakaran Dalaman yang pedas. Kita semua pasti sedih melihat enjin berkarisma ini berjalan dengan pasti, tetapi daripada meratapi kematiannya yang akan datang, kita harus meraikan hakikat enjin ini pernah dibina pada mulanya.
Saya mahu mendapatkan harga jualan tertinggi untuk kereta saya dalam masa 24 jam!
Bacaan Tambahan: Can You Do A Road Trip In An Electric Vehicle From Kuala Lumpur To Singapore?