Kos Bahan yang Meningkat: Kereta CKD Menjadi Lebih Mahal daripada Kereta CBU pada Masa Hadapan?

Diterbikan oleh pada
Syarikat gergasi automotif, Kia, menyebut peningkatan kos bahan dan peningkatan kerumitan kereta hari ini sebagai faktor utama mengapa kereta pemasangan tempatan atau ‘CKD’ semakin mahal. 

Demikian mesej yang dihantar oleh pengerusi eksekutif Bermaz Auto, Datuk Seri Ben Yeoh pada sidang media Khamis lalu (28 Ogos). Beliau mendedahkan bahawa kos pengeluaran kereta CKD telah meningkat tiga kali ganda dalam beberapa tahun kebelakangan ini dengan bilangan spesifikasi baharu kereta hari ini yang memerlukan set alat dan proses mereka sendiri untuk dibina.

Yeoh mengemukakan kos pistol kimpalan titik tertentu sebagai contoh, menjelaskan bahawa menggunakan gulungan sejuk (atau keluli) akan memerlukan spesifikasi yang berbeza daripada menggunakan keluli tegangan tinggi. Ini bermakna kedua-duanya akan menanggung kos pelaburan yang berbeza, satu trend yang akan diteruskan pada masa hadapan apabila bahan berbeza digunakan dalam proses pembuatan.

Konsep 'Kilang-dalam-kilang'

Mengenai topik pelaburan, Yeoh juga telah membawa isu untuk tidak "mewujudkan pelaburan baharu apabila sudah ada pelaburan yang tidak digunakan sepenuhnya." Beliau merujuk kepada idea untuk meletakkan pelaburan untuk membina kilang berasingan baharu bagi pengeluaran kereta Kia walaupun kemungkinan untuk mendapat kelulusan kerajaan adalah tinggi.

(Kredit Foto: Inokom)

Yeoh tidak menentang cara "greenfield" iaitu cara membina kilang baharu, namun, beliau mencadangkan cara yang dia anggap lebih baik dan cekap —menggunakan kontrak Inokom untuk melaksanakan konsep loji dalam loji— dan memetik kejayaan Mazda apabila Inokom melabur semula dalam kedai cat baharu untuk menangani isu yang disebutkan di atas berdasar keperluan kos pemasangan tambahan.

"Kedai cat baharu telah melebihi jangkaan semua orang - dari tempoh masa yang sangat menghambarkan, hingga kini ia akan memaksimumkan kapasiti dan melebihi kapasiti terpasangnya dan kini kami mempunyai kedai cat baharu yang akan mula beroperasi."

Selain itu, Yeoh juga mengemukakan kekurangan buruh Malaysia sebagai satu lagi isu yang berpotensi apabila melalui laluan hijau, dengan penyelesaian seperti automasi yang membuka satu lagi tin cacing dengan sendirinya.

Masa Depan

(Kredit Foto: Inokom)

Kereta CKD selalu dianggap lebih murah daripada kereta CBU (import tempatan) jadi tanda merah bahawa ini mungkin tidak akan kekal norma lagi adalah membimbangkan. Sama ada melalui konsep kilang-dalam-kilang yang dicadangkan Yeoh, atau meneruskan dengan loji ladang hijau, kami akan menantikan bagaimana pengilang tempatan menangani peningkatan kos bahan serta spesifikasi yang lebih kompleks tersebut untuk mengehadkan kos yang diserahkan kepada pengguna akhir.

Seperti biasa, selalu kekal selamat di jalan raya Motorists!

Saya mahu mendapatkan harga jualan tertinggi untuk kereta saya dalam masa 24 jam!


Bacaan Tambahan: What is Flood Coverage in Malaysia and Should You Get It?

0 Comments